IMIS

Institut für Migrationsforschung und Interkulturelle Studien


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Publikationen von Jens Schneider

Was heißt "Integration" in superdiversen Nachbarschaften?; Kurzdossier für die Bundeszentrale für politische Bildung (bpb), April 2020 (zugänglich hier)

Lost in Transit: Education for Refugee Children in Sweden, Germany, and Turkey. In: M. Suárez-Orozco (ed.)(2019): Humanitarianism and Mass Migration: Confronting the World Crisis. Oakland: University of California Press, pp. 268-90 (with M. Crul, F. Lelie, E. Keskiner, and Ö. Biner).

Young refugees in education: the particular challenges of school systems in Europe. Comparative Migration Studies Vol. 7, article 28 (2919)(with C. Köhler) (download here)

Generation Mix – der Versuch einer Annäherung. In: M.Hill/E. Yildiz (eds.): Postmigrantische Visionen, Bielefeld: transcript 2018, S. 129-146

Demographic "Megatrends" and Their Implications. Siirtolaisuus/Migration 3/2018, S. 26-31 (download here)

“Ausländer” (foreigners), migrants, or new Germans? Identity-Building processes and school socialization among adolescents from immigrant backgrounds in Germany. In C. R. Cooper & R. Seginer (Eds.), Navigating Pathways in Multicultural Nations: Identities, Future Orientation, Schooling, and Careers. New Directions for Child and Adolescent Development, 160, 59–73.

Superdiversität - Was ist das überhaupt? In: Körber-Stiftung (Hrsg.): Die superdiverse Stadt. Empfehlungen und gute Praxis. Hamburg: Körber-Stiftung 2017, S. 2 (zugänglich hier)

Erfolg nicht vorgesehen. Sozialer Aufstieg in der Einwanderungsgesellschaft – und was ihn so schwer macht. Münster: Waxmann 2018 (zus. m. Christine Lang und Andreas Pott)

Erfolg nicht vorgesehen? Bildungsverläufe und Talentförderung bei türkeistämmigen Bildungsaufsteigern. In C. Fischer, C. Fischer-Ortrup, F. Käpnick, F-J. Mönks, C. Solzbacher (Hrsg.), Potenzialentwicklung. Begabungsförderung. Bildung der Vielfalt. Beiträge aus der Begabungsforschung. Münster: Waxmann 2017, 155-69.

Diversifying the Teaching Force in Transnational Contexts. Critical Perspectives. Rotterdam: Sense Publishers 2016 (edited with Clea Schmidt)(more info here). 

    darin/in this volume: Introduction: Lessons to be Learned from the International Comparison; pp. ix-xiii (with Clea Schmidt)

    darin/in this volume: Barriers and Opportunities: Trajectories of Teachers with Turkish Background and the Institutional Context in Germany; pp. 165–178 (with Christine Lang)

Von Kreuzberg nach Tempelhof: Räumliche und soziale Mobilität bei Nachkommen von Eingewanderten aus der Türkei in Berlin. In: T. Geisen/C. Riegel/E. Yildiz (Hrsg.), Migration, Stadt und Urbanität. Perspektiven auf die Heterogenität migrantischer Lebenswelten. Wiesbaden: Springer 2017. 237–258 (zus. m. Christine Lang)

Unwahrscheinlich erfolgreich. Sozialer Aufstieg in der Einwanderungsgesellschaft, IMIS-Beiträge 49/2016. Osnabrück: IMIS 2016 (zus. m. Christine Lang und Andreas Pott)(zugänglich hier)

Bildungserfolge und Aufstiegskarrieren: Probleme der Forschung zur intergenerationalen Mobilität in Einwandererfamilien in Deutschland. In: I. Dirim/I. Gogolin/D. Knorr/M. Krüger-Potratz/D. Lengyel/H. Reich/W. Weiße (Hrsg.): Impulse für die Migrationsgesellschaft. Bildung, Politik und Religion, Münster: Waxmann 2015, 239-251 (zus. m. Christine Lang).

Social Mobility, Habitus and Identity Formation in the Turkish-German Second Generation. New Diversities, Vol. 16, No. 1 (Special issue: Social Mobility and Identity Formation), 2014, 89-105 (with Christine Lang). (download here)

Upward Mobility and Questions of Belonging in Migrant Families. New Diversities, Vol. 16, No. 1 (Special issue: Social Mobility and Identity Formation), 2014, 1-6 (with Maurice Crul and Lore van Praag). (download here)

Generation Mix. Die superdiverse Zukunft unserer Städte und was wir daraus machen, Münster: Waxmann 2015 (zus. m. Maurice Crul und Frans Lelie). (zugänglich hier)

Super-diversity: A New Perspective on Integration, Amsterdam: VU University Press 2013 (with Maurice Crul and Frans Lelie). (download here)

The European Second Generation Compared: Does the Integration Context Matter? Amsterdam University Press 2012 (edited with Maurice Crul and Frans Lelie). (download here)

    darin/in this volume: Identities. Urban Belonging and Intercultural Relations; pp. 285-340 (with Tineke Fokkema, Raquel Matias, Snežana Stojcic, Dušan Ugrina and Constanza Vera-Larrucea).

Belonging, in: M. Crul/J. Mollenkopf (eds.): The Changing Face of World Cities: Young Adult Children of Immigrants in Europe and the United States, New York: Russell Sage 2012, 206-32 (with Mary Waters, Leo Chavez und Louis de Scipio).

Neighborhoods and Perceptions of Disorder, in:  M. Crul/J. Mollenkopf (eds.): The Changing Face of World Cities: Young Adult Children of Immigrants in Europe and the United States, New York: Russell Sage 2012, 156-82 (with Van C. Tran und Susan Brown).

Schule mit Migrationshintergrund, Berlin: Heinrich-Böll-Stiftung und Münster: Waxmann 2011 (hrsg. zus. m. Ursula Neumann).

    darin: Sind die Kinder türkischer Einwanderer in anderen Ländern klüger als in Deutschland? – Bildungsverläufe in Deutschland und im europäischen Vergleich: Ergebnisse der TIES-Studie, in: ebd., 30-46 (zus. m. Maren Wilmes und Maurice Crul).

Comparative Integration Context Theory: Participation and Belonging in New Diverse European Cities, in: Ethnic and Racial Studies, 33. 2010, H. 7, S. 1249-68 (with Maurice Crul).

Kontinuitäten und Wandel der indigenen Frage in Chile, in: Cristian Alvarado/Johanna Viktorin (Hg.): Der andere 11. September. Gesellschaft und Ethik nach dem Militärputsch in Chile, 2010, S. 87-95.

From ‘Kanak Attack' to the ‘GerKish Generation': Second Generation Turkish Narratives in German Culture and Politics, in: International Journal on Multicultural Societies, 11. 2009, H. 2, pp. 219-240, Paris: UNESCO.

Children of Turkish Immigrants in Germany and the Netherlands: The Impact of Differences in Vocational and Academic Tracking Systems, in: M. Crul/J. Holdaway/C. Roberts (Hg.): Pathways to Mobility and Citizenship. Special Issue: Teachers College Record, 111. 2009, H. 6, pp. 5f. (with Maurice Crul).

Boundaries of Self and Others: National Identity in Brazil and Germany, in: Lateinamerika Analysen, 16. 2007, H. 1, S. 3-24, Hamburg: GiGA.

Discursos simbólicos e símbolos discursivos: Considerações sobre a etnografia da identidade nacional, in: Mana. Estudos de Antropologia Social, 10. 2004, H. 1, pp. 97-129, Rio de Janeiro: PPGAS/Museu Nacional/UFRJ.

Mutual Othering: East and West Berliners Happily Divided? in: C. Costabile-Heming/R. Halverson/K. Foell (eds.): Berlin: The Symphony Continues, Berlin/New York: Walter de Gruyter 2004, pp. 165-185.

Normal deutsch? Die NS-Vergangenheit im Selbstverständnis als Deutsche nach 1989, in: Birgitta Almgren/Frank-Michael Kirsch (Hg.): Sprache und Politik im skandinavischen und deutschen Kontext 1933-1945 (Schriften des Centers für deutsch-dänischen Kulturtransfer, Bd. 5), Aalborg: Universitetsforlag 2003, S. 263-285.

Vom Persönlichen zum Allgemeinen: Diskursivität und Repräsentativität in Interviews, Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 3. 2002, H. 3. (http://www.qualitative-research.net/fqs/fqs.htm ).

Discourses of Exclusion: Dominant Self-definitions and ‘the Other' in German Society, in: Journal of the Society for the Anthropology of Europe, 3. 2002, H. 3, pp. 13-21.

Deutschsein. Das Eigene, das Fremde und die Vergangenheit im Selbstbild des vereinten Deutschland, New York/Frankfurt a.M.: Campus 2001.

Talking German: Othering Strategies in Public and Everyday Discourses, in: Gazette, 63. 2011 , H. 4 (special issue "Media and Migrants"), pp. 351-363.

Newen Domo – "Die Kraft der Frauen". Frauen in der Mapuchebewegung in Chile (Interethnische Beziehungen und Kulturwandel, Bd. 2), Münster/Hamburg: Lit 1993.